Apa Pengisiannya Ye???
Jommmm Lihat! 😊
HARI PERTAMA
ISNIN
- 6 JANUARI 2020
MASA
|
PERKARA
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
8.00 – 8.30
|
Rutin
|
-
Ibu bapa / penjaga menyerahkan anak-anak
kepada guru.
|
-
Ibu bapa / penjaga tidak dibenarkan
berada di dalam Restu Kids selepas jam 8.30 pagi.
|
8.30 – 9.30
|
Circle Time
|
-
Berbaris, membaca doa, mengucap selamat,
kedatangan, cuaca, hari, tarikh & peraturan
-
Mengalunkan nasyid Asmaul Husna.
-
Aktiviti memanaskan badan
-
Menyanyi serta melakukan pergerakan
anggota badan berdasarkan tayangan video
|
-
Surah al-Fatihah, Doa untuk ibu bapa
& Doa sebelum belajar
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
-
Guru membuat demonstrasi terlebih dahulu
-
Guru mengenalpasti pelajar yang tidak
berminat untuk melakukan aktiviti
|
9.30 – 10.00
|
Rehat
|
-
Makan di Kafe Restu bersama kawan-kawan
dan guru-guru.
-
Membaca Doa Sebelum Makan berserta
maknanya.
|
-
Menerangkan ‘dos’ dan ‘don’ts’
secara tidak langsung
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
-
Menggalakkan pelajar mencuba makanan yang
dihidangkan
-
Memastikan pelajar mengambil sarapan pagi
setiap hari
|
10.00 – 10.15
|
Circle Time
|
-
Membaca Doa Selepas Makan berserta
maknanya.
|
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
10.15 – 11.15
|
Aktiviti dalam
Kumpulan
|
-
Aktiviti Mewarna (mewarna gambar)
-
Guru
menunjukkan cara memegang pensil warna dengan betul
-
Memberi pelajar
kertas dan memantau pelajar dengan melihat cara pelajar memegang pensil warna
-
Kemudian,
pelajar mewarnakan gambar tersebut.
|
-
Guru membuat demonstrasi terlebih dahulu
-
Guru mengenalpasti pelajar yang tidak berminat
untuk melakukan aktiviti
-
Memastikan pelajar dapat mengenal ahli
kumpulannya.
|
11.15 – 11.30
|
Aktiviti Penamat
|
-
Berbaris, membaca Tasbih Kafarah, Surah
al-‘Asr dan Doa Menaiki Kenderaan.
-
Mengucapkan selamat & pesanan
|
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
HARI KEDUA
SELASA
– 7 JANUARI 2020
MASA
|
PERKARA
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
8.00 – 8.30
|
Rutin
|
-
Ibu bapa / penjaga menyerahkan anak-anak
kepada guru.
|
-
Ibu bapa / penjaga tidak dibenarkan
berada di dalam Restu Kids selepas jam 8.30 pagi.
|
8.30 – 9.30
|
Circle Time
|
-
Guru memperkenalkan diri.
-
Membaca doa dan menyanyikan lagu Negaraku
& Asmaul Husna.
-
PENGENALAN SEKOLAH
-
Guru-guru, kelas, bilik guru, ruang ICT,
ruang solat, perpustakaan mini, ruang legar, kafe, tandas.
|
-
Surah al-Fatihah, Doa untuk ibu bapa
& Doa sebelum belajar
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
9.30 – 10.00
|
Sarapan
|
-
Makan di Kafe Restu bersama kawan-kawan
dan guru-guru.
-
Membaca Doa Sebelum Makan berserta
maknanya.
|
-
Menerangkan ‘dos’ dan ‘don’ts’
secara tidak langsung
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
10.00 – 10.30
|
Circle Time
|
-
Membaca Doa Selepas Makan berserta
maknanya.
-
Pembahagian kumpulan
|
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
-
Pelajar-pelajar akan dibahagikan kepada 5
kumpulan
|
10.30 – 11.15
|
Aktiviti dalam
Kumpulan
|
-
Aktiviti Menggunting
dan menampal
-
Menunjukkan pelajar cara memegang gunting
dengan betul.
-
Pelajar menggunting bentuk.
-
Kemudian, pelajar menampal bentuk
tersebut menjadi bentuk rumah.
|
-
Guru membuat demonstrasi terlebih dahulu
-
Guru mengenalpasti pelajar yang tidak
berminat untuk melakukan aktiviti
|
11.15 – 11.30
|
Aktiviti Penamat
|
-
Berbaris, membaca Tasbih Kafarah, Surah
al-‘Asr dan doa menaiki kenderaan.
-
Mengucapkan selamat & pesanan
|
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
HARI KETIGA
RABU – 8 JANUARI 2020
MASA
|
PERKARA
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
8.00 – 8.30
|
Rutin
|
- Ibu bapa/ penjaga menyerahkan anak-anak kepada guru.
|
- Ibu bapa / penjaga tidak dibenarkan berada di dalam Restu Kids selepas jam 8.30 pagi.
|
8.30 – 9.30
|
Circle Time
|
- Berbaris, membaca doa, mengucap selamat, kedatangan, cuaca, hari, tarikh & peraturan
- Mengalunkan nasyid Asmaul Husna.
- STORY TIME
|
- Surah al-Fatihah, Doa untuk ibu bapa & Doa sebelum belajar
- Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
- Guru mengenalpasti pelajar yang tidak berminat untuk melakukan aktiviti
|
9.30 – 10.00
|
Rehat
|
- Makan di Kafe Restu bersama kawan-kawan dan guru-guru.
- Membaca Doa Sebelum Makan berserta maknanya.
|
- Menerangkan ‘dos’ dan ‘don’ts’ secara tidak langsung
- Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
- Menggalakkan pelajar mencuba makanan yang dihidangkan
- Memastikan pelajar mengambil sarapan pagi setiap hari
|
10.00 – 10.15
|
Circle Time
|
- Membaca Doa Selepas Makan berserta maknanya.
|
- Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
10.15 – 11.15
|
Permainan Luar / Dalam Restu Kids
|
- PENGENALAN TANDAS (SLIDE GAMBAR)
- Guru menerangkan adab dan cara ketika keluar dan masuk tandas.
- Lawatan ke tandas pelajar mengikut kumpulan
|
- Adab sebelum & selepas masuk ke tandas
- Cara-cara menggunakan tandas
- Ciri-ciri keselamatan semasa menggunakan tandas
|
11.15 – 11.30
|
Aktiviti Penamat
|
- Berbaris, membaca Tasbih Kafarah, Surah al-‘Asr dan Doa Menaiki Kenderaan.
- Mengucapkan selamat & pesanan
|
- Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
HARI KEEMPAT
KHAMIS
– 9 JANUARI 2020
MASA
|
PERKARA
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
8.00 – 8.30
|
Rutin
|
-
Ibu bapa / penjaga menyerahkan anak-anak
kepada guru.
|
-
Ibu bapa / penjaga tidak dibenarkan
berada di dalam Restu Kids selepas jam 8.30 pagi.
|
8.30 – 9.30
|
Circle Time
|
-
Berbaris, membaca doa, mengucap selamat,
kedatangan, cuaca, hari, tarikh & peraturan
-
Mengalunkan nasyid Asmaul Husna.
-
One day one Adab (Adab memberi salam)
|
-
Surah al-Fatihah, Doa untuk ibu bapa
& Doa sebelum belajar
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
-
Guru menerapkan adab kepada pelajar Restu
Kids
|
9.30 – 10.00
|
Rehat
|
-
Makan di Kafe Restu bersama kawan-kawan
dan guru-guru.
-
Membaca Doa Sebelum Makan berserta
maknanya.
|
-
Menerangkan ‘dos’ dan ‘don’ts’
secara tidak langsung
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
-
Menggalakkan pelajar mencuba makanan yang
dihidangkan
-
Memastikan pelajar mengambil sarapan pagi
setiap hari
|
10.00 – 10.15
|
Circle Time
|
-
Membaca Doa Selepas Makan berserta
maknanya.
|
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
10.15 – 11.15
|
Aktiviti dalam
Kumpulan
|
-
MENGENALI WARNA
-
Pelajar perlu berada dalam kumpulan
-
Menggunakan bola yang berwarna-warni,
pelajar perlu membaling bola ke dalam bakul yang sama warna dengan bola.
|
-
Guru membuat demonstrasi terlebih dahulu
-
Guru mengenalpasti pelajar yang tidak
berminat untuk melakukan aktiviti
-
Memastikan pelajar dapat membuat dengan
betul.
|
11.15 – 11.30
|
Aktiviti Penamat
|
-
Berbaris, membaca Tasbih Kafarah, Surah
al-‘Asr dan Doa Menaiki Kenderaan.
-
Mengucapkan selamat & pesanan
|
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
HARI KELIMA
JUMAAT
– 10 JANUARI 2020
MASA
|
PERKARA
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
8.00 – 8.30
|
Rutin
|
-
Ibu bapa / penjaga menyerahkan anak-anak
kepada guru.
|
-
Ibu bapa / penjaga tidak dibenarkan
berada di dalam Restu Kids selepas jam 8.30 pagi.
|
8.30 – 9.30
|
Circle Time
|
-
Berbaris, membaca doa, mengucap selamat,
kedatangan, cuaca, hari, tarikh & peraturan
-
Mengalunkan nasyid Asmaul Husna.
-
STORY TIME
|
-
Surah al-Fatihah, Doa untuk ibu bapa
& Doa sebelum belajar
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
9.30 – 10.00
|
Rehat
|
-
Makan di Kafe Restu bersama kawan-kawan
dan guru-guru.
-
Membaca Doa Sebelum Makan berserta
maknanya.
|
-
Menerangkan ‘dos’ dan ‘don’ts’
secara tidak langsung
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
-
Menggalakkan pelajar mencuba makanan yang
dihidangkan
-
Memastikan pelajar mengambil sarapan pagi
setiap hari
|
10.00 – 10.15
|
Circle Time
|
-
Membaca Doa Selepas Makan berserta maknanya.
|
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
10.15 – 11.15
|
Aktiviti dalam
Kumpulan
|
-
MY FAVOURITE THINGS
-
Pelajar diminta untuk membawa satu barang
yang paling sayang dan menceritakan pada kawan-kawan tentang barang
kesayangannya.
|
-
Guru membuat demonstrasi terlebih dahulu
-
Guru mengenalpasti pelajar yang tidak
berminat untuk melakukan aktiviti
|
11.15 – 11.30
|
Aktiviti Penamat
|
-
Berbaris, membaca Tasbih Kafarah, Surah
al-‘Asr dan Doa Menaiki Kenderaan.
-
Mengucapkan selamat & pesanan
|
-
Guru membaca doa dan diikuti oleh pelajar
|
No comments:
Post a Comment